vrijdag 29 juni 2012

Klaagvrij met Kent: Ik lucht mijn hart bij mijn partner, dat moet toch kunnen! Triangulatie

Coach Clark Kent test: A complaintfree world van Will Bowen/ blog 9/ dag 16 met het paarse bandje om de pols(en).  
Nog een blogger/ en een van de tientallen miljoenen die het doen!
















Nu 1 dag (weer) klaagvrij, 
Record tot nu toe 3 dagen, dat was gisteren. Toen stond ik na een dag boodschappen en klusjes in de rij voor tweedehands schoolboeken ..en kloeg nóg altijd niet (goed hé), al werd er daar flink gemord en waren er zelfs boze ouders (het ging wel héél traag, en er stond een zwangere vrouw aan te schuiven, en het was heet, en en en ..allemaal waar doch excuses). 
Na dat lange aanschuiven kregen mijn dochter en ik goede boeken te pakken en deden een koopje, dus eind goed - al goed - en niet geklaagd (Flinke coach Clark Kent).


We fietsten naar huis tussen twee zomerse buien door en toen..
deed mijn vrouw de deur open en..
Ze wou op babybezoek bij de buren en we zouden niet zó lang weg blijven zodus voelde ik me wat ongemakkelijk en om me te excuseren ..zei ik 'man-oh-man-wat-een-aanschuiven-was-me-dat-zeg!, niet-te-doen! op een toon die mopperend was i.p.v. gewoon te zeggen 'We zijn laat, het duurde daar wat lang, de leraars waren niet klaar voor zo een toeloop'


Onmiddellijk riep mijn dochter het uit: 'Oh papa je hebt geklaagd! na meer dan een uur zo goed aanschuiven en niks negatiefs zeggen - Hoe is het mogelijk! Zonde papa, hoe spijtig!'
Nee, mijn vrouw zou er heus niks op gezegd hebben, maar ik klaagde als excuus.


Het opbouwen gaat verder.


Klagen kan voordeel hebben, zeg je misschien. Ik kan je geen ongelijk geven; klagen kan financieel een voordeel opleveren, maar nooit wordt je er gelukkiger van. 
Een klein financieel voordeel hebben maar de cliënt verliezen, of ergens niet meer kunnen komen na een scene (je kunt met hem overal komen, doch maar één keer; is hier een bekend gezegde), of op lange termijn aanzien worden als een klager die men afscheept met een uitleg, Wat heb je daar aan? 
Klagen kan ook mensen aantrekken, maar niet 'de juiste' deze die je gelukkiger zullen maken. Join the complait crew of kom bij de roddelclub - je bent niet meer eenzaam, hebt een hobby (lekker roddelen) maar het vreet aan je gezondheid, humeur en wereldbeeld.


'I know you think that shit don 't stain, but look closer, roses realy smell like poop poop poo'
(songtekst/ Outcast)


En je zegt misschien; 'ik lucht mijn hart maar bij één iemand, mijn partner, dàt móet toch kunnen!!'


Juist, mijn vrouw en ik losten onze problemen ook liever op door met elkaar te praten dan met anderen. Bewonderenswaardig zou je denken. Als we het nog doen, dan houden we het superkort en informatief. Er is zo nog tijd voor fijne gesprekken ..die je ook opnieuw moet leren hoor.


Praten met iemand anders dan de persoon die je confronteert met je niet-verwerkte emoties heet triangulatie.
Je voelt 'm al aankomen; als ze er in de psychologie een term voor hebben dan is er iets mis mee.
Triangulatie: in deze figuur 'oudervervreemding' door tringulatie


Van triangulatie spreken we als je moeilijkheden met iemand hebt, maar de problemen - in plaats van je rechtstreeks tot die persoon te wenden - met een derde bespreekt. Waarom is praten met een ander klagen?, omdat je er het conflict mee in stand houdt in plaats van het op te lossen. 


Je welwillende wijze partner raakt betrokken bij jouw ontevredenheid; gaat advies geven of erger nog gaat proberen het probleem op te lossen voor jou. Dat kan heus helpen, maar je partner leert jou daar niet mee toekomstige problemen aan te pakken.


Als therapeut heb ik die twee 'neigingen' leren onderdrukken (ook geleerd door scha en schande hoor!) 
Als ouder wil je natuurlijk je kinderen helpen, maar let er op dat ze geen ongezond afhankelijk (van advies, of hulp) patroon gaan ontwikkelen. Je geeft hen een vrijbrief om jou te pas en te onpas bij onenigheden te betrekken. Je leert ze ook al niet zelf iets op te lossen.
Je kunt ze beter zeggen dat ze met elkaar moeten praten, hun eigen conflicten moeten oplossen (meer niet, en natuurlijk dat jij er bent om te luisteren). 
Door dat te doen geef je ze de gave van een gezonde communicatie. 


Het doet me er aan denken dat er typische redenen zijn waarom mensen klagen. Iets voor een volgende blog van


Clark Kent


Hou vol, het wordt alleen leerzamer en leuker !
Jim & Clark bij afscheidsreceptie van Jim & Brenda/ sluiting frituur Den Hoek







2 opmerkingen:

  1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. We hebben hier besloten dat ik wel even over X & Y mag 'klagen' als die net gebeld hebben. X & Y heb ik al vaak gezegd dat ik hun negatieve avonturen niet meer kan aanhoren (de telefoontjes blijven dan ook bewust heel kort), maar het is familie ook al nemen ze - vind ik - pijnlijk verkeerde beslissingen.
    Maar meer 'uitzonderingen' zijn niet toegestaan.
    We hebben hier lachend beslist dat het niet de bedoeling is dat ik me met dat paarse bandje ophang.

    BeantwoordenVerwijderen