maandag 11 juni 2012

Selfcoach/ zelfcoaching, Wat deugt - en wat niet?

Als je in beweging komt, vormt de weg vanzelf. 
- Lao Tse (China 500vChr.)


beste Lezers:
Mijn blogs hak ik hierbij in twee delen
- coach Clark Kent is informatief en praktijkgericht i.v.m. alles over groeien in je leven


- Self coach Clark Kent test zelf het aanbod aan zelfcoaching en kijkt wat werkt en wat niet. Je kunt mee 'doen' en beleven.


Twee invalshoeken, daarom twee aparte blogs door coach Clark Kent die om professionele redenen mr. Anonymous blijft. Hier gaan we;  


Iedereen coacht! 
De leraar, de sporttrainer, vaders, moeders, je vrienden, de baas, de dokter. We hebben een opruimcoach, een financiële coach, een fitnesscoach, een mental coach, een spirituele coach. En als je niet oppast, coacht de groenteboer je nog in het kiezen van de juiste worteltjes.

Iedereen coacht. Aan jou om jouw raadgevers goed te kiezen. Er zijn er die gestudeerd hebben maar desondanks lomp zijn of afgestompt, er zijn er zonder titel die goed kunnen luisteren en frisse ideeën aanreiken. En je vindt er die zowel geleerd als levens- of straatwijs zijn. Een coach kan ook best jonger zijn dan jou. Om te kunnen bloggen, hielp mijn tienerdochter me met de eerste stappen op het net.

ik, Clark Kent, coach.

Op mijn stempel staat 'Counselor K Succescoach Advisor Trainer sinds 1994'
In dat jaar studeerde ik af als bachelor in de psychiatrische verpleegkunde. Sindsdien kwamen er via opleidingen titels - waarmee ik u niet ga vermoeien - en graden bij. 
In 1999 startte ik een eigen coachingbedrijfje op. 
Ik heb het voorrecht gehad gedurende mijn loopbaan honderden mensen persoonlijk te mogen begeleiden en ook van hen te leren hoe een goede coach te zijn.
Ben ik zo slim dat je mij moet geloven? Nee hoor, ik denk dat ik goed ben geworden door te leren zoals de meeste mensen leren: doordat ik het zo vaak fout deed. En owee ik heb flaters geslagen. Als cliënten of collega 's me prijzen en vragen waar ik het vandaan haal, moet ik vaak toegeven dat er veel groeipijn aan te pas is gekomen.

Ook jij coacht!
Het is mijn voornemen om je via deze blog een groot geheim te onthullen dat je leven gaat veranderen m.n. dat naast alle nuttige vormen van coachen jij jezelf kan coachen naar succes. Van selfcoaching of zelf-coaching is gebleken dat het even effectief is dan individuele coaching door coaches (Jesse Segers, Balans nr.14, maart 2009).
De opkomst van nieuwe media, e-books, audio-books, zelfhulpboeken, trainingen in stappen die nu ook in de gewone boekhandel voorhande zijn, maakt het gemakkelijk om jezelf te coachen in vaardigheden of naar een beter leven. Therapie die je twintig jaar geleden bij de psycholoog ging volgen, kan je nu ook d.m.v. een handig huiswerkschrift in je eigen tijd klaren.




Doe de tests mee!
Maar wat deugt en wat deugt niet? kun je je afvragen. 
Juist daarmee wil ik je in deze blog helpen. Ik heb de expertise om je te helpen zoeken naar geschikte methodes.
Ik ben van plan om voor jou te testen wat er op de markt is aan zelfhulp. Ik zal lezen en toepassen, en je berichten over hoe ik het persoonlijk ervaar om ermee bezig te zijn.
Ik doe het ook lekker voor mezelf! Als psychisch hulpverlener heb ik één gereedschap 'mezelf' en op die manier hou ik de zaag scherp. Het lijkt me ook niet meer dan fair dat de hulpmiddelen, opdrachten of de raad die ik mijn cliënten geef zelf tot een goed einde weet te brengen. Ja toch.

Het wordt een fun experiment, héél praktisch, niet zweverig. Je zult er in je leven meteen iets mee kunnen gaan 'doen'.
Ik daag je uit om samen met mij dingen te gaan proberen. Het is prettig om niet alleen bezig te zijn, en aanmoediging te krijgen. We kunnen elkaar op de hoogte houden en steunen.





De eerste training:
Om ergens te beginnen, koos ik voor ons een training om op te houden met klagen, mopperen, zeuren en roddelen. Het heeft als basis 'Een betere wereld' van Will Bowen ('A Complaintfree World') Als jij ook vindt dat mensen uit jou omgeving veel klagen, of dat jij veel klaagt, is dit iets voor jou. Doe je mee? Proficiat en succes ermee.
Je leest er over in mijn volgende blog.

Een psychisch frisse groet en het ga je goed,


coach Clark Kent

2 opmerkingen:

  1. Ik kijk uit naar het begin van de training ! en doe mee !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Clark,
    Als perfectionist, controlefreak en beroepsklager heb ik al meer dan een maand last van felle hoofdpijn
    Dit zou komen omdat ik niet kan ontspannen en mijn er werd mij gezegd dat ik moet leren loslaten en ontspannen omdat de kans groot is dat ik later een burn-out of chronische pijnziekte zou krijgen.
    Ik heb het een en ander opgezocht en kwam op je blog terecht.
    Stoppen met klagen en stoppen met focussen op het negatieve lijkt mij al een goed begin dus ga ik dadelijk een elastiekje om mijn pols doen en proberen minder te klagen.
    Van een perfectionist naar een optimalist veranderen wordt stap 2.
    Dank u voor de leuke blog

    BeantwoordenVerwijderen