vrijdag 22 juni 2012

Klaagvrij met Will Bowen 's programma? Mijn vrouw gelooft niet dat het kan !

Coach Clark Kent test: A complaintfree world van Will Bowen/ blog 5/ dag 8 met het paarse bandje om de pols. 

Beste Volgers,
Zal het me lukken om 21 dagen niet te klagen, mopperen, zeuren of roddelen?
Vandaag zit ik opnieuw aan dag 1 klaagvrij.
Mijn collega 's hebben interesse om het ook te proberen, maar je kent dat wel 'het zou goed zijn voor anderen, niet voor hen'. Ik was echt toe aan weekend, de klachten oplossen van bezoekers was niet goed voor mijn humeur - en bandje. Thuis gaat het veel makkelijker.

Will Bowen schrijft dat een gemiddeld iemand tot twintig! keer per dag klaagt. Als bedenker van het programma kan hij het weten, denk ik.
Roddeltante
Zelf klaag ik van de eerste dag 'slechts' een zevental keer op één dag, en roddelen komt haast nooit voor. Al herinner ik me dat roddelen zeer lang geleden wel een probleem voor me was omdat ik omging met mensen die ook roddelden.
Maar klagen dus, yep, mijn bandje moet ik regelmatig verwisselen van pols.
Een beetje frustrerend als ik bijvoorbeeld een halve dag klaagvrij doorbreng en dan plots uitglijdt en aan het klagen sla.

Volgens mijn vrouw ben ik geen klager en zeur ik nooit. Dat is leuk om te horen. Zij is ook geen klager, dat maakt het easy. Misschien is het omdat ik het niet vaak doe dat het nooit ter sprake komt.
Nu ik het bandje draag, en enkele mensen in mijn onmiddellijke omgeving weten waar het voor staat, wordt er met me gepraat over klagen en betrappen mensen zichzelf er op als ze het bandje zien of als ik zeg dat ik niet mag klagen. Ik zeg al eens 'Nee, ik mag LETTERLIJK niet klagen', of 'Sorry, ik kan niet lekker mee mopperen want dan moet ik mijn bandje verwisselen'. Het helpt.

Mijn vrouw is het de laatste jaren gewoon geworden dat ik zelfhulp uittest. Ik doe dat zonder veel praat over te maken. Ik vertel er eens over, en zij laat me doen. De eerste keer dat ik het deed - ik begon toen met mediteren - vond ik het raar om er tijd en begrip voor te vragen. Wij zijn geen zweverige types dus dat was 'nieuw' in ons gezin. Ondertussen zijn die experimenten zo gewoon dat er niet veel over gepraat wordt.

Is het programma van Will Bowen echt? Mijn vrouw, en niet alleen zij, gelooft niet dat het menselijk mogelijk is om 21 dagen niet te klagen. Ze is ook psychiatrisch verpleegkundige, gezond kritisch en ze heeft het vaak bij het juiste eind. Ik vertrouw op haar nuchtere oordeel dus het zit er in dat wat Will Bowen beweert hij doet om zijn programma te slijten en lezingen te geven. Ik ga de uitdaging aan met het idee dat het me gaat lukken.
Het zal lang duren, maar gaat me lukken.

Ben jij de uitdaging ook aangegaan ? Goed zo. Zoniet, dan komt dat misschien nog wel. Je kan volgen hoe ik het ervaar in deze blog. Uitleg en tips kan je er ook in vinden.

Ik wens jullie een leuke, klaagvrije dag
Coach Clark Kent

1 opmerking: