maandag 25 juni 2012

Klaagvrij worden met Kent: Zwijgen is de hersenen op andere gedachten brengen


Coach Clark Kent test: A complaintfree world van Will Bowen/ blog 7/ dag 11 met het paarse bandje om de pols(en). 


Beste Volgers,

Wéér een dag zonder klagen. Toch blijft één dag zowat het maximum nu. 's Avonds thuis vertellend over werk schuif ik wel een keertje uit. Met anderen samenleven lokt beklag of - in mijn geval - kritiek leveren uit.

Als mijn tieners mekaar in de haren vliegen en geen rekening wensen te houden met de sfeer in huis ondanks vragen, dan liggen de bananenschillen overal.
Maar met mijn polsbandje aan neem ik 100% verantwoordelijkheid voor mijn klagen.

Vaak kijk ik naar het paarse bandje om mijn pols en denk 'nee, dat kan ik ZO niet zeggen want dat is mopperen, klagen, roddel..'.
Soms verwoord ik het dan anders, soms hou ik mijn mond omdat ik geen manier weet om het anders te brengen,
soms bedenk ik dat het niet de moeite is om het te zeggen. En de bananenschillen drogen stilaan op !

Dit idee wil ik u vandaag brengen ! :
Als de consument niet meer koopt wat de producent maakt, schakelt de producent over op een ander product. 
Ik leg 't uit :

Will Bowen zegt dat de hersens de producent zijn en de mond de consumentDe hersens produceren constant gedachten. De ganse dag spreken we in onszelf tegen onszelf. Ik weet dat dit correct is.
De dialoog met jezelf is constant. Zelfs als je niet oplet is de dialoog gaande.

Will Bowen beweert dat als de mond de klaaggedachten niet meer uitspreekt, de hersenen die minder en minder zullen aanmaken. Als de consument (mond) niet meer koopt wat de producent (hersenen) maakt, zal de producent overschakelen op een product dat de consument wel gebruikt.

Op die manier vind ik mijn mond houden niet zo erg, zelfs nuttig. Ik vertrouw er ook op dat op den duur dit zal uitmonden in alternatieve positieve gedachten.
Ik denk dat ik tijdens dit experiment al ingevingen gehad heb om i.p.v. te klagen iets te vragen, of iets anders te doen of zeggen dat ook beter uitpakte.
Ik probeer mijn kinderen meer te overtuigen om vriendelijk te zijn voor elkaar, om mee de vrede in huis te bewaren. Ik vind er precies beter de woorden voor nu ik het mopperen niet uit mijn mond laat rollen.

Als instrument deugt het paarse bandje wel, vind ik. Of ik ooit nog 21 dagen klaagvrij kan blijven, is voor mij een vraag. Elke dag is er eentje..
Doe jij nog altijd mee? Je leest in mijn blogs wel hoe ik het verder doe.

Ik wens jullie een prettige, klaagvrije dag.
Clark Kent

Geen opmerkingen:

Een reactie posten