donderdag 20 maart 2014

U rijdt 71 km/u. Dank u wel | Visserslatijn is vermakelijk, als je er niet door gaat afzien | Clark Kent heeft buikpijn

39 dagen ver in de 21-dagen-aan-één-stuk-klaagvrij-uitdaging (a Complaint free World - Will Bowen)

W Bowen 11  - C Kent 3


Krijtwit en zuchtend komt Klaartje op dienst toe; 'Hoevéél dronkenmannen en ongure types ze weer was tegengekomen ! Op zaterdagmorgen moeten komen werken is een ramp !'
BURP ! Uw coach met verstoord bioritme , lees verderop meer.

'Ik ben helemaal niemand bijzonder tegengekomen onderweg en doe dezelfde weg , hoe kom je er bij?' , zegt Lois aan haar collega verpleegster.

Coach Clark Kent is er van overtuigd dat Klaartje en Lois evenveel en dezelfde 'zatten' tegen zijn gekomen.

Het enige verschil is dat beide dames hun aandacht anders richten, op andere dingen. Ik weet dat Lois geniet van haar korte fietstochtjes van-en-naar haar werk. Klaartje vertrekt met haar schrik-voor-de-grote-stad. Als Klaartje toekomt doet ze graag haar verhaal in visserslatijn. Ze maakt de vis altijd tien keer groter als het over positieve én negatieve dingen gaat. 
Lois zegt goedemorgen, zet koffie en eet een yoghurt. 
Alle twee toffe collega 's.
























Visserslatijn is vermakelijk, maar in negatieve verhalen of overtuigingen is het ongezond (voor de sfeer én voor de klager). Klagen is een negatieve vorm van overdrijven (aandacht trekken).

Er vallen me door niet te klagen vaker en vaker positieve dingen op , dat is een ervaring die ik deel met mijn vrouw Lois, Will Bowen, en vele anderen.
Mijn geest raakt gericht op positieve dingen.

U rijdt 71 km/u
Dank u wel

flikkert een bord naast de weg in een zone '70'. 'Hoe mild' denk ik bij mezelf, die kilometer teveel wordt me vergeven.

Mijn belofte als jouw coach :
In niet-klagen wordt je beter en beter, het wordt gemakkelijker, en een immens voordeel is dat je aandacht verschuift naar leukere dingen én creatieve oplossingen.

Zaterdag deed ik fysiek werk , tuinieren en opruimen bij een vriend. In de week ben ik de tuinman die teambaas is , in het weekend de teamleider die tuiniert, bedenk ik dan.

Ik vergat bijna te zeggen waardoor ik 'achterop' geraakte in de uitdaging. 
Geeft toe, daarvoor lees je die blog toch.

O.k., hier gaan we (alleen de feiten, hum). 

Drie dagen terug had Lois het geweldige idee om me te helpen in de keuken. 

Lois 'hulp' betekent dat ze me 'veel tips geeft', teveel tips. Ik kook en bak nu eenmaal op mijn manier en soms moet je me bezig laten. Wij zorgen fifty-fifty voor alle huishoudwerk (behalve strijken en heavy lifting) , dus mondelinge 'hulp' die niets te maken heeft met een handje toe steken kan ik wel missen. Als Lois mijn duidelijke tips om weg te blijven uit de keuken niet snapt op een vermoeid moment dan durf ik wel eens te klagen (banaal hé). Normaal no problemo , maar

.. mijn bioritme is wat verstoord denk ik. Ik doe enkele nachtdiensten om mijn nachtploeg te leren kennen. Het is een fijne ervaring!, de medewerkers vallen goed mee, een fatsoenlijke teamgeest .. maar maag en darmen 'denken' er anders over (ja mijn maag en darmen zijn precies een zelfsturend team nu). Ik zeg er niks over aan collega 's, 't is niet de moeite, maar die keukentips ..

Terug naar dag één dus.

Burp !, groetjes van uw klaagvrij coach Clark Kent,




















Will Bowen : I've now gone 11 days in a row without complaining, criticizing or gossipping.


If you can go 21 consecutive days without complaining, becoming Complaint Free will become a habit. When you no longer complain, you feel happier, people treat you better, AND (this is significant) you actually have LESS to complain about. You become focussed on what's "good" and less and less of what is "bad" shows up. 

Why 21 days? It takes doing something that offers a beneficial result 21 days in a row for it to become second nature.

Ben je auditief ingesteld : hier is een podcast van de complaint free uitvinder goeroe Will Bowen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten