zondag 24 februari 2013

Optimalist [5] - de Perfecte Reis


Jarenlang heb ik geworsteld met perfectionisme.
Als genezende perfectionist ben ik op zoek naar een alternatief - optimalist worden. Wie volgt ?

Ik begrijp niet, vertelt Lena, dat mensen dagen moeten inpakken om op reis te gaan. Volgende week vrijdag kom ik thuis, trek mijn schuif open, doe kleding en spulletjes in mijn koffer en stap even later op de nachtvlucht. Je weet toch wat je nodig hebt!, en wat ik zou vergeten, koop ik daar wel.

Voor die citytrip had ik weer teveel ingepakt, zegt haar zus Lien, de helft kwam niet uit de koffer. Ik ben altijd op alles voorzien. Volgens de Flair neemt een vrouw gemiddeld 26 items teveel mee op reis. Volgens mijn man heb ik dagelijks 26 items teveel in mijn handtas. Ik flip als ik iets niet bij heb. 
..euh, had ik de pasjes voor de inkom van dat meuseum toch vergeten..

Uw coach hoorde deze twee voorbeelden deze week, niets verzonnen.
Ik gebruik ze omdat ik vandaag met u wil kijken naar wat ik noem; de perfecte reis.

Perfectionisten en optimalisten verschillen niet per se in hun verwachtingen en doelen die ze hebben. Ik zei al dat ik mijn standaard niet heb verlaagd sinds ik optimalist ben geworden. Beiden kunnen hetzelfde niveau van ambitie of intens verlangen hebben. 

Het verschil zit 'm in de manier waarop zij het proces om dit alles te bereiken aanpakken. Het verloop, de reis, is bij hun twee anders.

Voor een perfectionist is de ideale weg naar het doel de meest directe weg, de kortste weg. Alles wat de vooruitgang belemmert wordt gezien als een ongewenst obstakel. De weg moet faalvrij kunnen zijn.

Voor een optimalist is falen een onvermijdelijk deel van de reis. Hij weet dat hij onderweg talrijke afwijkingen zal tegenkomen. 

De meesten van ons, optimalist of perfectionist, struikelen vaak en maken fouten, en vinden het niet leuk. 

Een perfectionist leeft van wishful thinking, al is hij niet dom! Perfectionisten die ik ken zijn zeer intelligent en werklustig.
De perfectionist is zich er van bewust dat hij de reis niet helemaal naast zich neer kan leggen daarom beschouwt hij hem als een lastige noodzakelijke stap en probeert die zo kort en pijnloos mogelijk te maken. 
Genieten van de weg zit er niet echt in, focus is op de bestemming!

Een optimalist is meer verankerd in de realiteit. Hij accepteert dat de reis niet altijd een gemakkelijke rechte lijn zal zijn, dat hij onderweg obstakels en omleidingen, zelfs doodlopende wegen zal tegenkomen. Ik heb op mijn weg zoveel nee-zeggers en kwelduivels ontmoet dat het vaak op een echte calvarietocht leek, serieus! Toch heb ik meer bereikt langs kronkelige, bochtige paden dan velen voor mogelijk hielden. Het beste lijkt mij een leven waarin ik mijn fouten accepteer en er van leer. 

Ook de optimalist, maakt niet graag fouten, of lijdt graag, wie wel? 'Mijn Heer, mijn God waarom hebt Gij mij verlaten!' zou ik soms ook wanhopig willen uitroepen. 
Maar een optimalist geniet ook van het hier en nu, van de ganse reis. Als ik terug-kijk zijn veel van de moeilijkste periodes ook een vermomde zegen geweest.
Ik ben goed geworden in fouten te 'verteren'.

Een optimalist weet dat obstakels kansen zijn om te leren, om met sprongen vooruit te gaan, om unieke ervaringen op te doen die anderen niet krijgen. 

Er zijn keuzen en lessen voortgekomen uit mijn falen en 'uit de koers geraken'. 
Lessen en kansen die ik anders nooit had gekend.

Heb vertrouwen, deze coaching leidt naar een beter gevoel over je leven. 
Er is nog één ding, één wijsheid,  dat ik je vandaag wil meegeven:

Het leven zorgt altijd voor evenwicht en zorgt er altijd voor dat je (net) niet teveel op je bord krijgt. 

Ik ben daarvan overtuigd want alle uitzichloze! beproevingen ten spijt, ben ik er steeds doorheen geraakt.

groetjes van Clark Kent, geniet wat meer van de reis..














Geen opmerkingen:

Een reactie posten