zaterdag 16 februari 2013

klassieke Psychologie VS. positieve Psychologie

Psychologie is - sla dit gerust over
Wetenschap die zich bezighoudt met het onderzoek naar het menselijke gedrag. Binnen de psychologie zijn er verschillende stromingen die elk met een andere bril kijken naar menselijk gedrag.

De wetenschap van de menselijke Geest, d.w.z. zijn Denken, Voelen en Handelen. 

wetenschap van de menselijke geest en van gedrag 

1) Beoefening van de zielkunde 2) Gammawetenschap 3) Karakterkunde 4) Leer van de menselijke geest 5) Leer van de ziel 6) Leer van de psychische verschijnselen 7) Leer der ziel 8) Menswetenschap 9) Mensenkennis 10) Studierichting 11) Sociale wetenschap 12) Studie van de menselijke geest 13) Wetenschap van het zielsleven 14) Wetenschap 15) Wetenschap

Psychologie – een samenstelling uit het Griekse ψυχή (psychè), ziel en λόγος (logos) woord, gedachte, rede



Waarom mijn interesse in psychologie ?

Tal Ben-Shahar beschrijft het in zijn boek 'de Optimalist' voor de helft zoals ik het zou zeggen m.n.:

'Als succesvolle maar ongelukkige student begon ik na te denken over geluk. Mijn wens om mijn ongelukkig-zijn te begrijpen leidde me naar de toendertijd opkomende positieve psychologie.'

Ik had geen negatieve motivatie, ik wilde mensen begrijpen, waarom ze dingen doen, zeggen, denken.. Ik wou mensen helpen, niet mezelf begrijpen, al komt het daar na een tijdje wel op neer hoor

Voor uw coach was het meer te doen om het degoutante gedrag van opvoeders en leidinggevenden te begrijpen en het zelf veel beter te doen. 
Op mijn weg om me af te zetten tegen 'leer'krachten kwam ik wat rare vogels tegen, en ook heel bekwame. Zoals Tal Ben -Shahar keek ik op naar goede voorbeelden en leerde ik van de slechte. In die mate dat men mij educatief sterk vindt.  

Ik leerde eerst de klassieke psychologie goed kennen, waarderen, en ik doe er nog steeds mensen die willen groeien een plezier mee, 

de positieve psychologie vulde wat ik 'klassiek' te weten kwam heel goed aan. 

Het gaat niet om klassieke psychologie VS positieve psychologie, positieve psychologie gaat - bouwt - er op verder.




klassieke VS positieve 

Traditionele psychologie concentreert zich vooral op neurose, verslaving, depressie, psychische angst. Kijken naar wat er mis gaat en waarom. (of ..waarom niet)

Positieve psychologie concentreert zich op de condities - de omstandigheden - waaronder mensen, organisaties en gemeenschappen goed gedijen. Kijken naar wat lukt en waarom. (of ..waarom wel)


Voor mij gaat alle psychologie over hoe jouw leven betekenisvoller en aangenamer kan zijn, 
of dat zou toch moeten

Weten wat er mis gaat, is een goed beginpunt, maar daar mogen psychologen en cliënten niet in blijven hangen.
Van dat moment af gaan we werken aan preventie - voorkomen - en aan geluk.

Een psycholoog die maanden en jaren graaft in jouw verleden, is een kwakzalver, iemand die sessies opstapelt en daar geld aan verdient. Ze zien gewoon de ene na de andere cliënt, kassa, kassa.

Op een bepaald moment is het peuteren voorbij en kijk je vooruit. De psycholoog wordt coach
Lekker of passief blijven liggen in de zetel is er ook niet meer bij. De psycholoog laat jouw niet toe om stil te staan, laat niet toe om je neer te kunnen leggen bij jouw onschuld in wat er gebeurd is.

Op die manier is psychologie een positieve wetenschap, in de manier waarop psychologie noopt tot actie.

Neen, positieve psychologie gaat dus niet speciaal over positief denken
Het gaat over geluk verwerven en je leven succesvoller en prettiger maken. 

Een nieuw gedrag leren, kan best moeilijk zijn en kan in het begin als niet erg 'positief' overkomen. 

Positief staat dus voor ontwikkeling, niet voor positief denken en happy zijn met alles wat jouw coach te zeggen heeft of jij te leren hebt 


..is dat even slikken!

even maar, en dan komt jouw positieve winst

positieve groeten van Clark Kent





Geen opmerkingen:

Een reactie posten