donderdag 28 februari 2013

Nieuwe baas - Aandachtsgroepen









AAndachtsgroepen.
Hoe hou je een groot geheel handzaam ?
Verdeel het in doenbare stukken, en schenk elk stuk voldoende aandacht. 

Je kunt je leven bijvoorbeeld zien in 7 à 8 domeinen
http://selfcoachclarkkent.blogspot.be/2012/12/het-levenswiel-stort-op-8-lopende.html
Ik omschreef het als het wiel draaiend houden.

Zo een aantal domeinen houdt het overzichtelijk. 
Voordeel is ook dat je weet wat van je verwacht wordt, en dat is geruststellend
als ik dit in de gaten houdt dan ben ik goed bezig. Anders heb je voortdurend het idee dat je hoe-veel? ballen in de lucht moet houden.


Op het werk hanteer ik enkele kapstokken waar medewerkers hun aandacht kunnen hangen. Het geeft focus en veiligheid. Ik kom niet elke dag met een nieuw item op de proppen, dit is het en dat is genoeg.

Nu ik nieuw ben, zijn de kapstokken een nieuw gegeven, maar eens-die-er-zijn,-is-dat-'t-ook.

Wat kwaliteit in zorg betreft zijn er aandachtsgebieden, en elk gebied heeft zijn verantwoordelijke. De plaag van vergaderingen en bijscholing volgen, is op die manier verdeeld over gans het team. 
Ik zie het liever nog positiever ; iedere medewerker kan zich op een gekozen gebied specialiseren en collega 's wegwijs maken of op het goede spoor houden.

Vandaag was de vraag ; is een aandachtsgroep nuttig ?
Samengevat ; Ja Maar..
Ja maar ik krijg het zo moeilijk verkocht op de afdeling
Ja maar het hoofd wilt niet mee of heeft er geen aandacht voor.
Ja maar de kaft wordt eens om de drie maanden van het rek gehaald en na de vergadering teruggezet.

Antwoord van mij was dat jij ook aandacht moet hebben als je collega van de andere aandachtsgroep iets komt vertellen of iets wilt opstarten. Hoe gaat die collega anders reageren als JIJ komt met JOUW aandachtsgroep?

Je moet ook enthousiast zijn en durven doorzetten, zagen totdat het er komt noemen ze dat hier hahaha. Niemand volgt een ongemotiveerde drager. Zo vertelde Lieve dat hun aandachtspersoon hygiëne kloeg over hoe vuil de bedpanspoeler was, maar dat ze zelf vies van was en hem niet wou schoonmaken. Tja! , we volgen geen klagers of luiaards natuurlijk.
get Your Hands Dirty !

Mijn medewerkster zei prompt 'Clark dwingt ons gewoon van te komen, en wilt er alles over horen achteraf'
Ze maakte mijn dag ! , 
voor mij was het een groot compliment.

Als je mensen zelf met enige trots zeggen hoe het er aan toe gaat, dan ben je goed bezig. Als je als drager anderen jouw woorden hoort herhalen, dan weet je dat je goed zit. Komaan mannen, An steekt veel tijd in dit-en-dat, laten we het in orde houden ! 

Dat is wat je als drager wilt bekomen. Inspireer ! Motiveer ! Wacht niet totdat iemand komt controleren of je de kwaliteitsnormen haalt - Leef ze elke dag en dan is het niet moeilijk.

Onze organisatie heeft dat goed gezien, vind ik maar. Ik hou er van te werken met verwachtingen, dat is geruststellend.

En dan weer naar huis ; naar de kwaliteitsgroep gezin-Louis-Clark-&-co.




3 opmerkingen: