vrijdag 1 februari 2013

Handmassage - Voetmassage - Hoe beginnen? Van idee naar doen.

Hand massage
Jawel, mijn meditatie-hobby, zelfhulp-hobby, psychologie-hobby en mijn werk als coach, begeleider en baas lopen lekker door mekaar.
Als ik iets goeds zie, wil ik daar thuis en op het werk mee experimenteren. Handmassage is zo iets. 

Het is iets simpel but effective - mijn stijl. 
Hoe pak ik dat aan? , want ik ben geen massage-expert, heb er geen getuigschrift voor of zo.


Bij mij begint het met het idee, zin (goesting) of de overtuiging dat het nuttig, nodig, leuk, interessant is

dan een plan, 

of eigenlijk zoals in dit en vele gevallen een aankoop om de boel definitief te (kick)starten. Twee potten handcrème bij biowinkel Anthonissen in de Brederodestraat in dit geval. €13 is toch niet niks.

En dan beginnen met opzoekwerk. Je vindt echt alles op internet, met filmpje en al. Een boek doet het bij mij ook altijd goed, maar deze keer internet.

En dan ga ik het testen op vrijwilligers ; mezelf (bij meditatie of nieuw gedrag bijvoorbeeld), of gezinsleden die al met hun ogen rollen als ik afkom ;)
Afkijken van een vriend of collega kan ook, en dan samen doen.

Om het leuk te houden schep ik ook de juiste sfeer met een muziekje, een leuke handdoek of kussen, wat kletspraat of zo. 
In het begin lijkt dat geforceerd, maar ik ben het gewoon aan het worden om nieuwe dingen te doen ..en al eens voor aap te staan.

Eigenlijk mislukt niks, het wordt alleen beter met het doen (time in the saddle) 











Ook lees ik al eens een tekstje en dan denk ik 'dat kan ik ook' of 'dat kan ik beter!': 

Regelmatig je handen (laten) masseren is niet alleen lekker en ontspannend, maar het zorgt ook voor een goede doorbloeding van de huid, het maakt je handspieren soepeler en draagt op die manier bij tot het voorkomen van RSI-klachten. Er zijn verschillende handmassages. Hieronder volgen er twee: één om bij jezelf te doen en één om bijvoorbeeld aan een vriendin te geven.

Zelf doen
Druk zacht met je duim en wijsvinger van de ene hand op het stuk tussen duim en wijsvinger van de andere hand. Maak daarbij een ronddraaiende beweging met de masserende duim. Vervolgens doe je hetzelfde op de bovenkant van je hand. Dan pak je een voor een je vingers en je duim en je maakt met je masserende duim weer de ronddraaiende beweging op de top. Vergeet niet ook even de nagelriemen zachtjes te masseren. Draai vervolgens je hand om en masseer nu op dezelfde manier de binnenkant van je hand. Daarna van hand wisselen.

Bij een ander
Rol een handdoek op en leg die op tafel. Laat de polsen van je vriendin op die handdoek rusten. Neem wat handcrème (bijvoorbeeld van Dove) en wrijf je eigen handen daarmee in. Masseer de muis van de hand van je vriendin, de handpalmen van binnen naar buiten en alle vingers. Daarna is de bovenkant van de handen aan de beurt. Hier wrijf je de crème zachtjes in. Masseer niet te hard, dit gedeelte is immers veel gevoeliger. Neem de knokkels van de hand tussen duim en wijsvinger en kneed ze zachtjes. Pak nu haar pols stevig vast en glijd met je hand van de pols naar de vingers. Herhaal deze massage nu bij haar andere hand.

Alvast goeie filmpjes gevonden:

Handmassage

http://www.videojug.com/film/how-to-give-a-hand-massage

http://www.videojug.com/film/how-to-do-a-relaxing-hand-and-arm-massage?sourcelink=verticalrecommendation

http://www.videojug.com/film/hand-massage?sourcelink=verticalrecommendation

Voetmassage 

http://www.videojug.com/film/how-to-do-a-foot-massage?sourcelink=verticalrecommendation

http://www.videojug.com/film/how-to-give-a-stress-relieving-foot-massage?sourcelink=verticalrecommendation

http://www.videojug.com/film/foot-massage?sourcelink=verticalrecommendation

Nu alles laten bezinken en deze week weer stappen zetten. Niet alles ineens, is ook een goede tip.

Groetjes van selfcoach Clark Kent


1 opmerking: