donderdag 21 februari 2013

Optimalist [3] - Hautain !

Als genezende perfectionist ben ik op zoek naar een alternatief - optimalist worden. Wie volgt ?

Uw coach gaat al meteen iets ontkrachten ;
Perfectionisten zijn niet perfect ! En dat is misschien het meest frustrerende aan een perfectionist zijn.

O.K., anderen - niets eigenlijk - is perfect, maar vooral ik ben het niet.

Hier is één gedachte om perfectionisme los te leren laten - en er komen er nog hoor - m.n. :

Denken dat het vooral een schande is dat je zelf niet perfect bent is hautain!

Je bent hooghartig 
Ja, jij bent hoogahartig als je denkt 'anderen zijn niet perfect, maar ja die hebben minpunten en kunnen er niks aan doen ..maar IK zou beter moeten doen'.

Je zegt hiermee eigenlijk niet gewoon ik moet het beter doen, je zegt 

'ik BEN beter en daarom moet ik het beter doen!'

O neen Clark dat zeg ik toch niet !

O jawel perfectionist dat zeg je wel ! want als je gelijk(waardig) zou zijn aan andere mensen dan zou je ook jezelf wat speelruimte moeten laten. Je zou dan zeggen : 'Wij zijn mensen en maken fouten'
zonder er aan toe te voegen 'IK ben een beetje een betere mens, dus ik kan beter dan jou'.

Uw coach heeft dus geleerd even hoge verwachtingen te hebben van anderen dan voor zichzelf.

Ja, in het begin erg hoog
na meer zelfinzicht nog steeds hoog maar met meer mildheid, veel vaker.
Never idealize others. They will never live up to your expectations. 
Leo Buscaglia
"Dr. Love," was an American author and motivational speaker and professor at the University of Southern California. 
O neen, ik heb mijn standaard niet verlaagd :
ik hou als echtgenoot, als papa, als therapeut, als coach, als baas, als buur, als medebewoner-van-deze-aardkloot absoluut het volgende citaat aan :

Lage verwachtingen hebben, schaadt mensen

want

Je mag content zijn  met mensen die iets van je verwachten.
Verwachtingen gaan samen met veel vertrouwen, men vertrouwt je.
Lage verwachtingen gaan samen met veel eisen en veel regeltjes. Geef mensen daarentegen de nodige inspiratie, aanwijzingen en middelen, en ga dan uit hun weg !          
       
Verwacht genoeg (resultaat) van jezelf, en probeer er naar te leven.
Geef niet gauw op.
Schat jezelf hoog genoeg in.

Besef dat ‘te’ hoog en ‘te’ laag nooit o.k. is. Praat over de mate van bijvoorbeeld     verwachtingen, sta open voor dialoog.


maar vergis u niet!, dit alles zonder hautain te zijn,

..en dat is optimalist zijn, een betere versie van perfectionisme.

nederige groeten van Clark Kent







I ' m not perfect

Just Awsome !













Vals bescheiden zijn, is ook hautain

Wees dan maar optimaal (het beste dat je kan zijn)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten