zondag 17 februari 2013

Optimalist [2] - het begint met een boek

Vandaag begin ik een nieuw zelfcoach-experiment met u; 

we gaan perfectionisme loslaten, en het vervangen door optimalisme - de betere vorm van perfectionisme.

De theorie ken ik al jaren, en ik heb al heel wat vaardigheden in mijn leven geplooid om perfectionisme los te laten. Ik ben meer tevreden dan ooit. 

Nu is de tijd rijp voor een test of het me al goed lukt, en of ik het kan doorgeven.
Aan het boek de optimalist van Tal Ben-Shahar - een professor psychologie en filosofie aan Harvard die wereldwijd lezingen geeft over onderwerpen als geluk, zelfvertrouwen, mindfulness, leiderschap en positieve psychologie (actie-psychologie) - ontleen ik mijn kapstok voor een reeks over optimalisme.

isbn 9789049105754
nur 770
Uitgegeven bij Het Spectrum 2010, 2011, 2012


Perfectionisten en optimalisten verschillen niet perse in hun verwachtingen en doelen die ze stellen, en niet kwestie inzet hiervoor. Beiden kunnen hetzelfde niveau van ambitie hebben, hetzelfde intense verlangen om hun doel te bereiken, om erg goed te zijn.

Het verschil ligt in de manier waarop ze het proces aanpakken om die reis naar de top te maken. 


Uw coach is benieuwd hoe hij er voor staat, en wat het boek hem nog gaat bijbrengen. Meteen kun jij mijn gedachten en avonturen volgen a.d.h.v. de berichten. 

volmaakte groeten van selfcoach Clark Kent





1 opmerking: