zondag 12 augustus 2012

Daarom klagen mensen, G R I P E, EXCUSE POOR PERFORMANCE


Coach Clark Kent test: A complaintfree world van Will Bowen/ blog 32/ dag 65 met het paarse bandje om de pols. 

9 dagen aan-een-stuk-klaagvrij


Het gaat lekker. Het is heet in de stad aan de stroom (feit).
Niet klagen is meer en meer een gewoonte voor me. Een klacht er uit flappen, komt zo goed als niet meer voor.





Bij ons zijn familiebijeenkomsten echt klaagvrij en leuk








Klaagreden 4 was power/macht. Nadruk leggen op het negatieve, geeft macht.

Klaagreden 5 uit G R I P E is, Excuses





Reden vijf waarom mensen klagen bespreken we vandaag
..en het is de reden die ik als baas, coach, hulpverlener en als mens het meeste opmerk : Mensen klagen als excuus voor slechte prestaties.

Mensen klagen als excuus voor ondermaats presteren, op het moment dat hun slecht presteren aan het licht komt en soms al voor dat ze aan een taak beginnen.

Excuses uitvinden is zelfs een handeltje geworden, het is big business.
Mensen kunnen gezichtsverlies voorkomen door klachten te gebruiken als strategie om zichzelf te hinderen. Als een student de avond voor een examen klaagt dat hij ziek is, heeft hij een excuus voor het geval hij bij het examen slecht presteert.


Will Bowen beschrijft wat je kan gebeuren als je 's morgens vraagt aan iemand hoe het is.
Je kunt direct spijt krijgen van je vraag als de ander begint over alles dat hem die morgen al overkwam. De hond van de buren hield hem de ganse nacht wakker met zijn geblaf, hij morste tandpasta op zijn hemd, het andere hemd was gekreukt, bij het strijken verbrande hij een vinger, de auto startte niet, op weg naar het werk sneed iemand hem de pas af en knoeide hij koffie op zijn broek, daarna...
Wil zo iemand je echt een update geven van zijn situatie?
Welnee, hij geeft je een waarschuwing: 'Verwacht maar niet dat ik vandaag vriendelijk of productief zal zijn'. En de dag is nog niet begonnen!
Een zeurverhaal noemt men dat.


Ook non-verbaal kunnen mensen 's morgens laten zien dat ze vandaag niet kunnen presteren. Zuchten, geen goeiedag zeggen en met een koffie - tegenwoordig ook Red Bull - voor zich uit zitten staren. Ai ! denk ik dan.
De koffieruimte is de plek waar medewerkers bijeenkomen om te klagen, te zeuren en te mopperen. Het jammerhok.

Onthou ook dat 'ja maar' in een zin een duidelijk teken is van weerstand. Je gesprekspartner gaat met je akkoord maar draagt dan allerlei redenen aan waarom het toch niet zal lukken. Voor dat hij/ zij jouw oplossing ook maar wilt proberen of raad wilt opvolgen, schiet hij/ zij het idee al af.

Mensen klagen over hun werkomgeving om hun chef af te leiden van hun slechte prestaties. Door zich herhaaldelijk negatief uit te laten over de omstandigheden waaronder ze moeten werken, kunnen ze ongestraft slecht presteren.
Ik heb geleerd mensen daarop te betrappen door hen te vragen naar hun oplossingen voor hetgeen ze aandragen. Het buigt de meeste commentaren om in voorstellen en oplossingen.







EXCUSES ARE FOR LOSERS
In zaken is het ook niet zo dat als de afspraak met de klant niet door kan gaan, dit het einde van de deal betekent. Er is altijd de mogelijkheid om een nieuwe afspraak te maken, zelden is er slechts één ultieme kans om de zaak te beklinken. Opgeven met de nodige klachten is een excuus voor slecht presteren.


En zo hebben we de vijf redenen besproken waarom mensen klagen.
In contacten tussen mensen komen allerlei behoeften aan het licht. Als er in een relatie voornamelijk wordt geklaagd, is dat gemopper een combinatie van de behoefte aan aandacht, het afschuiven van verantwoordelijkheid, afgunst wekken, macht uitoefenen en/ of het rechtvaardigen van slechte prestaties.

Maar is klagen dan niet gezond? Moeten we het er niet juist 'uitgooien'Er niet mee blijven zitten!
In de volgende blog maak ik korte metten met het fabeltje van ventileren door klagen.




Ik wens jou een prettige klaagvrije dag, Wees niet week
Clark Kent





Geen opmerkingen:

Een reactie posten