vrijdag 30 november 2012

zich schamen voor burn-out of psychisch ziek zijn? - Week van de geestelijke gezondheid


Week van de geestelijke gezondheidszorg in Duitsland deze week,
..maar waarom ook niet gewoon elke week hé?

Er is een tijd geweest - niet zo lang geleden, jaren '80 - dat mensen zich nog schaamden voor fysische kwalen zoals kanker. Het is haast onvoorstelbaar nietwaar.

Rond psychisch ziek zijn heerst er wel nog een hardnekkig taboe. Psychisch ziek dat is toch ook psychisch zwak nietwaar !
Mensen gaan met fysische of vage klachten van vermoeidheid, slapeloosheid of pijn naar hun huisarts.
De helft van al die klachten zou op te lossen zijn met de juiste aandacht voor het psyché van de mens, sommigen zeggen méér dan de helft. Fysieke klachten uiten gaat ons beter af dan zeggen dat we iets even niet aankunnen bijvoorbeeld.

Hoe dan ook je lichaam en je geest hangen aaneen. Wie het ene verwaarloost krijgt vroeg of laat ook last van het andere. Sommige zaken komen gelijktijdig voor.

Een week van de geestelijke gezondheidszorg probeert het taboe te doorbreken. Psychisch ziek zijn heeft niets met zwakte te maken, eerder met je te lang sterk houden tegen beter weten in.

Je kunt denken dat ik voor eigen psychische winkel spreek - maar je weet o.a. dat het me in deze blogs om zelf-hulp gaat. Net zoals ik al eens flink fysisch ziek ben, kan en is me dat ook geestelijk  heus overkomen. Met zelf-hulp en zelf-zorg hou ik fysiek en psyché gezond en ga ik om met ziek voelen.

Schaam u nooit voor ziek zijn ..op welke manier dan ook !
Warme groeten van coach Clark Kent



Geen opmerkingen:

Een reactie posten