zondag 18 november 2012

Assessment - Jobcoach in mij wakker geschoten !

Coaches 'begeleiden' je in keuzes over verleden (het te koesteren of het lost te laten?), het heden en de toekomst op alle vlakken.
Coaches kunnen je 'voorbereiden' op een keuze (waarvan jij je al dan niet bewust bent)
jou de weg wijzen
Jij maakt zelf de keuze en daar kan het coachen al ophouden, 




















of je coach volgt je nog op, steunt je, geeft advies waar jij dat nodig vindt,
en bekijkt met jou het resultaat. Coachen kan dus kort of lang duren.

























Je kunt ook jezelf coachen, zoals coach Clark Kent vandaag begonnen is met zichzelf te coachen naar een andere job ! Ik ben mijn eigen job-coach.
Weet ik dan niet al alles over jobs en werk? Ja idd. , ik werk reeds 19 jaar, dat telt, maar neen, ik weet er niet alles van ! 
(Al is er natuurlijk geen betere school dan ervaring, sorry aan de jonge masters die er direct 100% fout-vrij denken in te vliegen).

..maar boeken en internet weten dat wel. Zó coach jij jezelf. Toegeven dat je iets niet helemaal weet en op-zoek-gaan.

CV, een motivatie-brief, een sollicitatie-brief, jury-gesprekken, dat gaat allemaal goed op ervaring.

Clark Kent naar een assessment-bureau voor een assessment (inschatting). Recrutering & Selectie. Weer zo iets nieuws - moderns.
..dat ik zal uitgenodigd worden door een assessment- bureau, en dat googelde ik meteen (al was het maar om er eens op voorhand heen te gaan - scouting).


Oei, dat leek me niet mis ! IQ-testen, gedrags-interview, persoonlijkheidstesten, postbak-test, STARR en POP-tests, rollenspel, enzovoorts
OMG !

Ik surfte verder en deed een IQ-test - dat viel me tegen (behoorlijke tijdsdruk op die oefeningen, en o.a. die getallenrijen waren roestig bij mij).
Maar goed nieuws, al die testen daar kan ik me op voorbereiden. Ja, met wat oefening word ik gewoon aan de vragen - en het programma dat ik vond op het internet belooft me meer punten op mijn IQ-test (als psy. weet ik dat dit kan!).

Vandaag heb ik met mijn zoon - die wiskundig zéker - een hoger IQ heeft dan zijn oude vader heb ik de exacte oefeningen gemaakt. Cijferen, daar is hij héél sterk in.
Ruimtelijk inzicht en EQ dat gaat me vanzelf beter af. EQ en persoonlijkheid hoef ik niet te oefenen (come as you are, geen toneel nodig hoor).

Vanaf morgen laat ik u weten hoe de voorbereiding op mijn assessment me vergaat.

Vandaag ben ik wakker geschoten !
boeiend, hopelijk krijg ik de tijd om me voor te bereiden. Tot vrijdag zou ideaal zijn, wie weet.

wish me luck,
zelf-job-coach Clark Kent






Geen opmerkingen:

Een reactie posten