dinsdag 20 november 2012

Henny Huisman vocht tegen depressie en neemt nog steeds een antidepressivum


Henny Huisman vocht tegen depressie

Wel, uw zelfcoach voelde zich gesterkt als hij dit las op 13 november 2012.
Getuigenissen van iconen helpen om begrip te krijgen voor lotgenoten. Bekende mensen die durven zeggen dat ze hulp nodig gehad hebben, zijn straffe figuren ! 

Henny Huisman vocht tegen depressie
Henny Huisman (61) raakte in de jaren negentig in een flinke depressie. Om herhaling te voorkomen slikt hij nog elke dag antidepressiva. Dat zegt hij dinsdag in De Telegraaf.
Huisman heeft er jaren tegen gevochten. “Het was toen de Surpriseshow torenhoge kijkcijfers kende. Ik was helemaal ingestort en kampte met enorme angstaanvallen. Omdat ik nooit meer wil voelen wat ik toen voelde, slik ik dagelijks een antidepressivum. Om de scherpe kantjes eraf te halen.
Niemand begreep zijn depressie, vertelt Huisman. “Surpriseshow-producent Joop van den Ende bezocht mij direct in het ziekenhuis en riep verwonderd uit: ’Hoe kan dit nou? Hij verdient goed, heeft succes, iedereen vindt hem aardig, hij doet wat hij leuk vindt en wat hij goed kan. Wat is nu precies het probleem?’”
“De behandelend psycholoog antwoordde prompt: ‘Álles wat u opnoemt! Als je van je hobby je werk maakt, loop je de kans dat je doordraaft’. Dat was precies wat mij was overkomen!”
Huisman had enorme paniekaanvallen en durfde daardoor niet eens meer boven in De Bijenkorf te komen. :Beneden was geen probleem, maar als ik eenmaal de roltrap op hoger het gebouw in ging, maakte zich een verlammende angst van me meester…”
Tijdens de Surpriseshow voelde Huisman zich ellendig. “Ik had er geen lol meer in. Was voortdurend aan het malen over hoe het zou verlopen. Maakte me bij wijze van spreken nog voordat de show überhaupt was begonnen zorgen over de slotfase. Ik wilde controle houden van begin tot het einde. Ik raakte steeds meer uitgeput.”
Drie weken lang lag Huisman voor zijn problemen in een ziekenhuis, waarna hij getraind werd door een mental coach. Hij slikt nog elke dag Seroxat. “Ik wil nooit meer zonder dit pilletje, want ik wil niet weten wat er dan met me zou kunnen gebeuren…
Ieder zijn rolmodellen, dit is er eentje van coach Clark Kent

Geen opmerkingen:

Een reactie posten