maandag 11 maart 2013

Optimalisme [10] - Volmaakt ontspannen, bestaat !

Er is een groot waanidee, zo ver en breed verspreid dat die waan als normaal en juist wordt gezien. Laat je niet foppen !

Die waangedachte is dat volmaakt bestaat, dat je het kunt bereiken en dat je het kunt vasthouden eens je het bereikt hebt.
Dat is ook het streven van perfectionisten; perfectie bereiken en in stand houden.

Leugens want volmaakt bestaat niet. Probeer volmaakt maar eens voor jouw streven te zetten bvb.
volmaakte carrière, volmaakte job, volmaakt ordelijk en opgeruimd, volmaakt proper, volmaakt goed gezind, volmaakt ontspannen, volmaakt gelukkig, volmaakte partner, ..

Het is beter proberen optimaal, zo goed en gunstig mogelijk, te zijn en te leven, met de aanvaarding van fouten.

Neem een woord als ontspanning.

Mensen maken er volmaakt ontspannen van als ze denken aan relaxen, en dat bestaat niet. Min of meer ontspannen bestaat wel. En als je voelt dat je perfect ontspannen bent, is dat precies het moment vlak er na. Je kunt het niet vast grijpen, het is als water door je handen en je krijgt het niet weer te pakken door het heel erg hard te willen, integendeel. Alles vloeit.

Ik zit haast dagelijks te mediteren en soms voel ik me licht en ontspannen, ik laat het toe, en dan duurt het even langer ..maar het is snel weer weg. Leuk genoeg, niet volmaakt.

Gelukkig zijn is precies zo. Geluk zie je meestal pas na dat je gelukkig bent geweest. Je denkt 'daarjuist was ik content' of 'toen was ik gelukkig!'. 

Hoe je daar mee om kunt gaan ? 
Denk eens wat vaker terwijl je met iets bezig bent:
'dit is zo een moment van ontspanning'
'dit was ontspannend zeg!, fijn zo'
'dit zou wel eens zo een moment kunnen zijn waar ik later op terug denk als gelukkig'

Die laatste is mijn favoriet.

..als optimalist hou je zo die momenten bij je, en ervaar je meer geluk. Je leert dat die korte momenten er eigenlijk best vaak zijn in je leven, in je dag, en je krijgt er vertrouwen in dat je best vaak ontspannen of gelukkig bent en gelukkig zult zijn.

Perfectionisten zijn meestal intelligent, ze weten dat volmaakt niet bestaat, juist zoals optimalisten weten dat het niet bestaat. Wat is dan het verschil ?

Het verschil
..als perfectionist heb je altijd gestreefd naar geluk en ontspanning ..en het nooit blijvend bereikt (dus mislukt)
Als iets vaak mislukt dan hou je het niet vol, geef je het rapper op, dan wordt volhouden moeilijker. 
Als het heel erg wordt, vermijd je het zelfs.
Kon je maar eens wat vaker naar de wellness !

Als volmaakt geluk bestaat dan heb jij dat van je leven nog nooit bereikt.

..als optimalist heb je vertrouwen en zie je achteraf dat je best o.k. (bezig) bent. Het komt en het gaat, en komt weer
Je voelt je zelfs al eens relaxed op je werk, of tijdens activiteiten die niet beschouwd worden als rust.

Volmaakt geluk bereik je in korte momenten en je telt die op tijdens je leven.

Terwijl jullie leven best gelijklopend kan zijn, zit het verschil 'm dus in een denkgewoonte. 


'Oh Clark, als ik een pil neem of een drankje dan ben ik volmaakt ontspannen!',
'dus het bestaat wel'.


Uw coach denkt dat je daar uiteindelijk toch niet tevreden mee bent. Meer nog, dat middel heeft je 'ontspannen' of 'verdoofd' of 'opgepept' en niet jij. Zonder het over fysiek ongezond te hebben, is het geen opsteker dat je afhankelijk bent van een middeltje om o.k. te zijn ..perfectionisten en optimalisten hebben het liever zelf bekomen

Zelf is dus ook niet persé in een wellness-centrum !


Dit is wat ik bedacht tijdens een fietsritje terug van school in de vrieskou en sneeuw na een weekje lenteweer. 
Iedereen maar klagen over koude, ach goed weer komt en gaat dacht ik, zo is dat nu eenmaal. En de rit was niet zo onaangenaam, zelfs ontspannend.

Warme groeten,
coach Clark Kent






1 opmerking: