donderdag 7 maart 2013

Optimalisme [8] - Nadelige gevolgen van perfectionisme

Jarenlang heb ik geworsteld met perfectionisme.
Als genezende perfectionist ben ik op weg met een alternatief - optimalist worden. Wie volgt ?


Hoe meer eigenschappen van een perfectionist ze bezitten, des te groter is hun vatbaarheid op een hele reeks kwalen, problemen, moeilijkheden die met perfectionisme in verband gebracht worden.

Deze zijn onder andere ;
een lage eigenwaarde, eetstoornissen, seksuele problemen, depressie, obsessief compulsieve stoornis, psychosomatische stoornissen, chronisch vermoeidheidssyndroom, alcoholisme, burn-out, sociale fobie, paniekstoornissen, een verlammende neiging tot uitstel en ernstige problemen in relaties. 










In zijn boek beschrijft Tal Ben-Shahar ze een voor een vanuit het verschil tussen een perfectionist en een optimalist - zo ver wil ik niet gaan, ik kan u wel zeggen dat het logisch en correct is wat hij vertelt.
Neem het aan van een ervaringsdeskundige dat de neiging van perfectie ernstige problemen geeft in relaties met anderen en met jezelf, en op de koop toe voel je je niet goed.



















Veel perfectionisten begrijpen dat hun perfectionisme nadelig is,
maar durven niet te veranderen omdat ze denken dat perfectionisme niet gelukkig maakt maar wel succesvol.
Als coach weet ik dat mensen duidelijk schadelijke dingen volhouden omdat er voor hen winst in zit !, anders deden ze het heus niet.



Ik geef je een resultaat van onderzoek en wil dat je er even over nadenkt, dan blog ik vanavond verder over gevolgen en succes, én hoe je het aanpakt als optimalist !




Onderzoek toont aan dat terwijl er natuurlijk zeer succesvolle perfectionisten zijn, een optimalist in vergelijkbare omstandigheden eerder en meer succesvol is.



Denk daar met mij eens over na tot vanavond.

groetjes van coach Clark Kent


Geen opmerkingen:

Een reactie posten