donderdag 7 maart 2013

Optimalisme [9] - Succes, omhoog falen

Vorige blog alle mogelijke kwalijke gevolgen van perfectionisme op een rijtje.

Veel perfectionisten begrijpen dat hun gedrag nadelig is, maar ze durven niet te veranderen omdat ze denken dat perfectionisme je niet gelukkig, maar wel succesvol maakt.

Volgens veel perfectionisten is er alleen maar de keus tussen succesvolle maar gelukkige luilakken
en
succesvolle maar ongelukkige perfectionisten,
terwijl dat eigenlijk uitersten zijn. Uitersten zijn eigenlijk altijd te mijden.

Er zijn idd succesvolle perfectionisten, maar onderzoek wijst aan dat optimalisten in dezelfde omstandigheden succesvoller zijn.
Daar zijn een aantal reden voor ;
leren van mislukkingen/ zone van topprestatie vinden/ genieten van de reis/ effectief tijdsgebruik/ de 80/20-regel

Terwijl mislukkingen geen garantie zijn voor succes, is het ontbreken van mislukkingen een garantie voor het ontbreken van succes.

Door de confortabele relatie die optimalisten hebben met mislukken, zijn ze eerder bereid te experimenteren en risico 's te nemen, en daardoor staan ze meer open voor feedback waardoor ze voortdurend groeien en leren. Zo blijven ze bij en worden hoog inzetbaar.
Perfectionisten vermijden kritiek.

Howard Gardner ontdekte dat buitengewone mensen hard werken om deskundig te worden, dit niveau neemt ongeveer 10 jaar. Perfectionisten kunnen dit soort inspanningen zeer moeilijk volhouden want ze willen recht en vlug van punt A naar punt B. 
Optimalisten zijn er zich beter van bewust dat de weg lang en lastig kan zijn. Het hoeft voor hen niet per se een korte, soepele weg te zijn, en ze genieten meer van het onderweg zijn.

Als mij, Clark, gevraagd wordt hoe ik coach of baas geworden ben, waarom mijn gezin vrij soepel loopt, enzovoorts dan zeg ik altijd dat ik altijd omhooggefaald heb. Dat idee had ik al lang voor ik dit boek over optimalisme ontdekte. Het idee van omhoog-falen kreeg ik omdat perfectionisme duidelijk niet werkte voor mij. Ik flater geregeld onderweg naar mijn bedoelingen. 
Misschien vinden mensen die me in bepaalde omstandigheden meemaakten wel een loser.. ik had die ervaringen nodig, al ben ik blij dat ze voorbij zijn hoor. 

Zelfs een optimalist mislukt niet graag, maar het hoort er bij, die episodes zijn ook de mijne geweest

Ik vond vanavond zelfs een boek dat fail up heet. Of het goed is?, geen idee, ik ken de auteur niet, maar zoals je ziet zijn niemand zijn gedachten origineel, en het bevestigt alvast het bestaan van opwaarts falen. Als ik het boek de optimalist uit heb, is dit misschien een volgende boek wie weet.

Als je God wilt laten lachen,
..moet je hem jouw plannen uitleggen.

groetjes van coach Clark Kent,
























Het geheim van humor is verrassing.



..en dat is meteen ook een ingrediƫnt van een interessante reis










Geen opmerkingen:

Een reactie posten