zaterdag 26 maart 2016

Mediteren met coach 53, Waarom is het zo belangrijk om mindful te zijn, Mindfulness en helderziendheid !


Wat een krantenkop zou dit zijn hé; Van mindfulness wordt je helderziend ! Wie wilt dat niet !

Eerst nog even dit:

Ons ego en onze puriteinse westerse werk-ethiek verhinderen ons gewoon mild oplettend aanwezig te zijn in het moment en niets te doen.

Ondanks dat onze ongetrainde geest mediteren (stil-zitten en niets-doen) haat, wordt dat mettertijd gemakkelijker. Dat kan ik je als coach beloven.

Will Bowen vertelde gisteren (minuut 10:31) dat je gewaarwordingen van kleur en licht kunt gaan hebben, je je beter voelt, dat bij het stoppen met mediteren jij er toch nog steeds in blijft (the zone).

Vandaag, in deel 3, herhaalt hij (04:39 en 26:41) dat de ongetrainde geest je bedriegt.
We leerden ' When in danger or in doubt, run abouth scream and shout! '.
Onze geest (ego) zegt: ' ik zal het eerst wel uitknobbelen en dan laat ik het wel los '. Bedrog want het blijft bezig met denken hoe die persoon is, wat er gebeurde, hoe het zit, wat je kunt doen, .. alles behalve in het moment zijn.



Uw coach hoorde in dit nieuwe deel een paar héél interessante dingen:

- Will Bowen geeft na de drie kwartier yogasessies van zijn vrouw een 'dharma talk'.  Dharma betekent doel. Clark Kent vroeg zich al af wat 'dharma talk' eigenlijk is. Een wijsheids-babbeltje dus.

- (01:18) Ik hou er van als mensen het oneens zijn, dat daagt me uit om dieper na te denken over dingen. Zo denk ik ook i.p.v. mensen vervelend te vinden (al is het niet altijd leuk hoor).
- (02:00) Het oneens zijn zonder beschuldigen, splitten, escaleren, afdoen of belachelijk maken (blaming, splitting, escalating, dismissing)

- (12:40) Het is onnatuurlijk in onze maatschappij om mindful te zijn.
We moeten meer dingen doen die niet tot de gewoonte behoren.
Naar een zonsopgang kijken ..
'zou jij niet iets anders moeten doen?, het gras maaien misschien?'
Antwoord; 'Jawel, en toch blijf ik even kijken, blijf ik nog tien minuten in mijn bad liggen, ik blijf bij mijn gezin, .. '

- (13:40) ZA-ZEN oftewel zittend-rustig
Simpel maar niet gemakkelijk (net als yoga)
Will Bowen zegt dat je dat goed kunt doen wanneer je auto rijdt omdat je het veiligste bent wanneer je goed oplet in het hier en nu. Ik vind dit wel goed gevonden, maar als coach raad ik toch aan vooral niet te mediteren in het verkeer of wanneer u zware machines bedient. 
(18:45) sit and take in data. Zit, adem normaal, kijk rond (hij doet dit voor). Net als een robot die alleen maar data opslaat maar er niks mee doet.
(20:25) je zult lachen, dt doen dieren (hond, aap) ook, het laat zien 'I 'm safe, come on, you can play with me'.
(23:42) 30 seconden en je voelt je al lichter. Verbazingwekkend genoeg is dat echt zo, probeer maar.

- (15:30) Het deel over helderziendheid vind ik geweldig!
Waarom is het zo belangrijk om mindful te zijn?

Zou jij niet helderziend willen zijn? Al was het maar drie seconden in de toekomst kunnen zien. 
Je zou een ongeluk kunnen voorkomen, al over een komende vraag kunnen denken, weten wat
iemand zou zeggen of antwoorden, wat dan ook !
Maar jij bent al helderziend ! !

Aan de Universiteit van Washington St. Louis deed men een grondig wetenschappelijk onderzoek.
Men liet proefpersonen naar video 's kijken van zeer alledaagse taferelen: mensen zittend op een parkbank, bij Starbucks, de metro .. niets bijzonders.
Men pauzeerde de video.
Men pauzeerde vlak voor een gebeurtenis (voor dat ze opstaan bvb.), en ook onder een situatie (bvb. iemand komt op hen toe).
Men vroeg wat er verder zou gebeuren.

90% wist wat er zou volgen als er onder de situatie onderbroken werd.
80% wist wat er zou gebeuren als er voor de situatie onderbroken werd (nu komt er een hond voorbij, er zal een telefoon afgaan ..)

Weet jij in 80% van de tijd op voorhand wat er gaat gebeuren? Ik niet. Nee, helemaal niet.

Zijn deze proefpersonen helderziend? Nee, ze zijn niet helderziend. Alvast niet helderziender dan jij of ik. 

Wat dan ? Hoe wisten zij het dan ?

De redenen waarom ze konden voorspellen, bleken de volgende te zijn;

1, ze gingen zitten om te kijken (wij zijn bezig)
2, ze keken alleen maar naar de video (wij zijn met van alles bezig)
3, en er werd hen expliciet gevraagd wat er zou gaan gebeuren (wij zijn daar niet mee bezig)

Wanneer je geest in rust is + je vraagt om rust en wijsheid = dan maakt het mid-brein dopamine aan.
Dat geeft genot en aandacht in het moment.
Als je mindful bent, ben je even helderziend als de proefpersonen - dat zit in elk van ons.

-  (24:38) WALKING MEDITATION
Ground your feet.
Wandelen alsof je de grond kust (Thich Nath Hanh)
Als je tijdens het stappen iets analyseert, laat het los, kijk naar iets anders.


Ik hoop dat je de video 's van Will Bowen bekijkt, hij is niet zo een alternatieve type als hij er uit ziet in deze filmpjes (ik denk dat het is omdat de omgeving een yogastudio is, normaal zie je hem op congressen in maatpak met T-shirt).

Groeten van coach Clark Kent,








Geen opmerkingen:

Een reactie posten