zondag 11 mei 2014

Focus niet te nauw | Take a step back, it's a mess anyway

83 dagen ver in de 21-dagen-aan-één-stuk-klaagvrij-uitdaging (a Complaint free World - Will Bowen)
W Bowen 14  - C Kent van 8

Twee bewijzen dat ik in de voorbije week niet geklaagd heb :


Teamvergadering gehad en alles laten komen, niet 'ja , maar' gezegd doch 'interessant | en dank je'. 
'Interessant' kwam er vanzelf uit, ik weet eigenlijk nooit wat ik precies ga zeggen. 'Interessant' is wat Edel Maex altijd zegt in onze sessies mindfulness. Ik vond het gewoon interessant allemaal.


Alles mocht gezegd worden, als het maar 'echt' was. Ik hou van alles als het maar 'echt is', ook als die dingen rauw zijn, moeilijk zijn en niet meteen opgelost kunnen worden. We zijn er gewoon 'nog' niet, en dat is niet erg.

Individueel overleg met de directeur zou maandelijks volop ventileren kunnen zijn, maar dat was niet nodig want alles waar ik mee zat kon ik oplossen met de medewerkers en collega 's.
Hij liet me zien wat hij geleerd had in een bijscholing dat hij 'echt'-iets-voor-mij vond. Hij hoort me vaak lachen en dank je zeggen, en dat had men daar als tip gegeven aan de leidinggevenden (ik kreeg die tip van mijn opa, een man met boerenverstand).

Thuis is alles o.k. als je de big picture bekijkt. Het is momenteel druk, communiefeest in aantocht, nieuwe wagen, oude wagen, forse rekeningen, ..
Maar je coach Clark Kent focust niet te nauw op de problemen, en Lois Lane ook niet, we komen er altijd doorheen. 

Focussen is niet altijd o.k. . Het volgende stukje over moederdag vond ik leerrijk als meditatie over 'nauw kijken'.

Het tegenovergestelde van focussen is loslaten, not easy !


Here's a picture of me with our mom.. isn't she beautiful?! 
If you ever find yourself looking at the state of the world and thinking it's a mess, I invite you to take a step back. 
It's like those terrible bathroom mirrors that magnify your face 10-times.. eek! It's a terrible mess, right? That's what happens when you zoom-in on ANYTHING.. but when you zoom out and look at the big picture, it's a beautiful world we live-in.
When you constantly look at what you deem as a "problem", then you're not seeing the big picture because
you're too focused on the negative - take a step back.


Our mother is beautiful despite her old age. Happy Mother's Day to our collective mother —Buddhist Boot Camp



Het boek Buddhist Boot Camp vind je in ons boekenrek.

Groetjes moeder, van coach Clark Kent,


Geen opmerkingen:

Een reactie posten