donderdag 20 juni 2013

Zomer begint met wolkbreuk - Vijf dingen per dag om dankbaar voor te zijn

Geluk hebben en gelukkig zijn,

het zijn twee héél verschillende dingen.

Geluk hebben, heeft te maken met dingen die je meemaakt of die je krijgt en waardoor je een (kort of langer) geluk ervaart.
Een Chinees gezegde over de 'duur' van geluk vind ik leuk :

Wil je geluk voor een uur; doe een dutje.
Wil je geluk voor een dag; ga vissen.
Wil je geluk voor een maand; trouw.
Wil je geluk voor een jaar; erf.

..Wil je geluk voor gans je leven; maak iemand anders gelukkig.

Gelukkig zijn, is dus actiever, en heeft te maken met gelukkig maken (jezelf, of een ander).

Oh ja, Jezelf gelukkig maken mag ook. Dat is niet egoïstisch.
Waarom is dat niet egoïstisch?
Wel, ben je al eens in de buurt van een positief en gelukkig iemand geweest? Hoe voelt dat? Juist, je wordt er zelf beter gemutst van.

Nee? Al eens een tijdje met een ongelukkig iemand omgegaan? Het zuigt je leeg.
Ongelukkige, negatieve, ontevreden, uitgebluste mensen zijn ook minder geneigd om rustig, behulpzaam, correct, ethisch of professioneel te handelen.

De norse kassierster in de supermarkt maakt je niet gelukkiger (de lachende van Kassa 7 wel!)
Verzorgster X die zegt dat ze het druk heeft, daar heb je ook niks aan.
Je buur die klaagt dat je een stukje fietst op de stoep..
..

Dus door jezelf gelukkig te maken , maak je ook anderen gelukkig (niks egoïstisch aan).

Daar zijn tools en technieken voor; hier is er eentje :

Som (schrijf!) élke dag vijf dingen op waar je dankbaar voor bent. En je gaat na een maand gelukkiger zijn.
Gaandeweg ga je als vanzelf meer zien om gelukkiger over te zijn omdat je beter oplet.


Moeilijk ? noop !

Toegegeven, je hebt niet altijd geluk, je hebt zelfs pech of ongeluk zo nu en dan (maar veel minder dan sommigen denken of te vertellen hebben)

De truc is om zelf daar in je geluk te zien zegt dokter Martin Seligman, de pionier en uitvinder van de stroming positieve psychologie (een échte wetenschap, geen zever).
Het is niet handig om te zeggen; 'ik ben blij dat ik mijn been brak', 'ik ben dankbaar dat mijn auto in panne staat', 'ik ben content dat mijn kind aan de drugs is', 'ik ben toch zo gelukkig dat ik mijn ontslag kreeg vandaag' ..

Wel is het belangrijk om in die situaties het goede dat er nog is te zien. 
Martin Seligman, grondlegger Positieve Psychologie

21 Juni, de eerste dag van de zomer.
Dochterlief snelt om zes uur naar boven (oh nee, ik lag er pas rond 01:00 in). Papa je moet opstaan, vlug!
Papa de kelder (waar de badkamer is) is ondergelopen, je moet snel komen opkuisen zegt mama.
Met een klap gaat de voordeur dicht, mijn vrouw vertrekt naar haar werk.
Ik kom beneden en de kelder staat blank. This is a job for superman ! (denk ik bijna vrolijk. Sorry, ik werk al lang aan mijn geluk dus als je d 'r de lol niet van inziet en denkt dat ik gek ben.. twee jaar geleden had ik hetzelfde gedacht 'klote' dus).




Terwijl ik de boel op sop, bedenk ik in die situatie de kleine (zelfs grote) zegeningen :

- gelukkig zag mijn vrouw dit op tijd, het water staat nog redelijk laag.
- het is proper regenwater
- leve de keerklep die we plaatsten in de rioleringsbuis, die houdt het strontwater van de ondergelopen straat tegen.
- leve de nieuwe afvoerklep, die zet ik meteen om zodat het water van het dak de tuin in loopt.
- de was hangt net niet in het water
- handdoeken houden het water uit de voorkelder terwijl ik als een gek water buiten hoos.
- de wasmachine staat niet onder water.
- alle gerief is voor hande
- ik hoor aldoor sirenes in de buurt, de brandweer helpt meer onfortuinlijke buren (wij hebben nog geluk)
- al weken regent het in de buurlanden, met overstromingen en modderstromen tot gevolg. In vergelijking is dit peanuts.
- op een uurtje werken is het weer droog
- ik namiddagdienst, zo was ik toch hier voor deze kleine watersnood
- mijn dochter smeert de boterhammen voor mijn zonen
- ik kan de kids met de wagen naar school brengen, dan komen ze droog aan op hun examen.
- This is a job for Superman ! (oh ja, op 19 juli komt de nieuwe superman-film uit. Tof!)
- hup, meteen instant-inspiratie voor een nieuwe blog !
-

enzovoorts
Ik kon wel doorgaan met opsommen, en met soppen. Uw coach bleef kalm water hozen (er lijkt geen beginnen aan ..en dan gaat het toch)
Ik zal straks ook niet op het werk komen met een straf verhaal - of geklaag over het water en het weer. Ken ik mensen wiens dag dit zou vergallen? Ken jij er? O ja ! Ben jij er zo eentje ? Ik was er zo ene !



Tot waterslot dit.
Ik zeg altijd dat ik niet geloof dat je 'het goede uit het universum, de natuur.. aantrekt' door positief te zijn, maar dan gebeurt er altijd iets onverwachts leuks of goeds dat dit toch lijkt te bevestigen.
Een kikker uit de tuin komt me gezelschap houden. Hij (zij?) hupt zelfs even de badkamer in, plets plets plets..

Vijf dingen per dag opsommen (opschrijven) om gelukkig over te zijn (ook eens durven in ongelukkige situaties).

groetjes van Self Coach Clark Kent, de doe-het-zelver,
















Oh wat had ik graag nog een half uur in mijn bed gelegen. 
Zo bruusk dat ik gewekt werd door mijn paniekerige dochter. Het hout van de plinten en kastjes slorpt gretig het water op, als dat maar goed komt (schade, schade, schade). 
Moet ik me ook nog naar school haasten met de auto i.p.v. dat ze zelf fietsen en ik in mijn jogging kan thuis blijven. Net op de dag dat de vuilkarren door de stad rijden, we hangen al snel achter zo een slome oranje truck (die zich in een bocht vast rijdt).
Normaal zou ik gaan zwemmen, dat zal niet lukken. 
En die kelder is nog niet droog als ik toekom. Straks kan het nog eens onderlopen (zo gaat dat hier in 't stad met die slechte oude riolering)
Is dat het begin van de zomer ! Awel, dat belooft voor de rest van het verlof binnenkort ! Het zal wel een natte vakantie worden (zeggen ze toch).
Wat moet er nu komen van mijn andere plannen, ik moet nog winkelen. Het toilet kan niet gebruikt worden totdat de zondvloed overhoudt (het water staat tot de rand). Tanden poetsen, hoe gaat dat nu? Ik moet me nog scheren voor te gaan werken. 
Jongens toch !

Hoe anders zou dit verhaal geklonken hebben als ik me zo had beklaagd? Dat was in feiten ook mijn morgen, ik zou niet liegen !

Ook dat was mijn mooie zomermorgen ..maar dit soort gedachten gaan bij mij niet meer op. Ik heb écht moeten nadenken om het zo negatief te formuleren. In alle shit een zegening zien, is dit geen zelfbedrog?
Wat dan nog !
Het wordt een gewoonte, gaat vanzelf.

Het viel reuze mee (vind ik)

1 opmerking: