Verdringen ?
Voor veel mensen is het een schok om te ontdekken dat ze ondanks al hun oprechte pogingen om lief en vriendelijk te zijn in zichzelf harde, onvriendelijke en kwetsende kanten ontdekken.
Volgens psycholoog Carl Gustav Jung wordt de mens bepaald door tegengestelde polen in zich. Een mens heeft liefde & agressie, verstand & gevoel, vriendelijkheid & strengheid, vrouwelijke & mannelijke facetten in zijn psyché.
Dikwijls bouwen we in ons leven uitsluitend de ene pool uit, en de andere blijft in de schaduw. De kant die in de schaduw blijft, krijgt een beschadigende invloed. Die kant toont zich dan in bijvoorbeeld woedeaanvallen, emotionaliteit, en vaak in vage klachten en ziekten.
Anselm Grün schreef een interessant nieuw boek :
In therapie bij Jezus.
ISBN 978 90 259 0186 8 Uitgeverij Ten Have
Hij stelt dat Jezus in Zijn verhalen de mensen advies geeft zoals therapeuten dat nu doen. In Zijn tijd was het vertellen van verhalen goed voor genezing en een wegwijzer voor een geslaagd leven.
Haak niet meteen af als ik er een bijbelverhaal bij haal, uw coach is een nuchter, kritisch iemand. Nuchter kritisch & spiritueel
Er staat een bijbelverhaal in Mat. 13,26-30 waarin knechten een akker bezaaien en dan merken dat er naast graan ook onkruid uitkomt. Het liefst zouden ze het onkruid uitrekken maar hun meester zegt :
'Nee, want dan zouden jullie met het onkruid ook het graan lostrekken. Laat beide samen opgroeien tot aan de oogst, dan zal ik, wanneer het oogsttijd is, tegen de maaiers zeggen: "Wied eerst het onkruid, bind het in bundels bij elkaar en verbrand het. Breng dan het graan bijeen in mijn schuur".'
Wie door louter perfectionisme al het onkruid uit zijn ziel wilt rukken, kan uiteindelijk ook geen graan oogsten. De wortels zijn met elkaar vervlochten.
De vruchtbaarheid van het leven blijkt nooit uit het feit dat we absoluut geen fouten maken, maar uit het vertrouwen dat het graan sterker is dan het onkruid en dat het onkruid bij de oogst (onze dood) uitgesorteerd kan worden.
Het is trouwens een illusie dat ik door coaching mensen kan begeleiden tot perfecte mensen die geen fouten maken. Ik wil hen aanmoedigen om beide elementen in zichzelf toe te laten: het graan en het onkruid.
Ook als diensthoofd heb ik dat steeds voor ogen.
Sommige mensen menen dat hun motieven om anderen te helpen steeds zuiver en onbaatzuchtig moeten zijn.
Wanneer zij zich opofferen voor hun gezin dan moet dat volgens hen zonder bijbedoelingen gebeuren.
Dat zijn onze idealen, in de realiteit is het heel anders.
In werkelijkheid zijn onze motieven gemengd, 'onrein'.
bijvoorbeeld :
Als ik het huis kuis, als ik ga winkelen, naar de bakker ga, de was doe, dan doe ik het om een goede huisvader of partner te zijn,
maar doe ik het ook voor het schouderklopje, de erkenning, om iets te krijgen wat ik ook wil, om die avond weg te gaan, om goede sex misschien..
Als ik mensen iets vertel, liggen eerzucht en geldingsdrang op de loer. De goede motieven hebben de bovenhand, maar mijlenver weg zijn de andere motieven nooit, ik heb dit leren zien en leren aanvaarden.
Niet gemakkelijk want ik ben opgevoed met de veronderstelling dat mijn job om mensen te helpen haast een roeping is. Laat je zulks nooit wijs maken, we doen het ook omdat we het leuk vinden invloed te hebben op mensen, en om er een inkomen mee te
Laatst zei iemand in een opleiding nog dat verplegenden en verzorgenden maar moeten omkunnen met nog meer flexibiliteit omdat ze ervoor gekozen zouden hebben en genot horen te halen uit hun job. Wie dat durft te beweren, is niet op de hoogte van al de motieven van mensen in de zorg.
Werkzekerheid, loonvastheid, roostervastheid, omscholing zijn evenzeer beweegredenen om de job te doen.
Iedereen benadert een situatie altijd met iets van 'wat zit er voor mij in ?', ook niet-egoïsten.
'What 's in it for me ?' of modern 'WIIFM?'
Er kwam ooit een monnik bij vader abt en zei :
'Telkens wanneer ik iets goeds doe, breken demonen het af en zeggen tegen mij: 'Dat doe je immers enkel en alleen om op te vallen en om bij de mensen in de smaak te vallen.'
De abt - Poimen - vertelde de monnik het volgende verhaal:
'Twee boeren woonden in dezelfde stad. De ene zaaide maar weinig zaadgoed, en wel ongezuiverd zaaizaad, de andere zaaide helemaal niet en oogstte daardoor in het geheel niets. Wanneer er hongersnood optreedt, wie van de twee zal dan te eten hebben?'
De broeder antwoordde: 'De boer die weinig en ongezuiverd zaad heeft gezaaid'.
Toen zei de grijsaard tegen hem :
'Laten we dan in ieder geval een beetje zaad - ook al is het dan ongezuiverd - zaaien, opdat wij niet van de honger omkomen'. (Apophthegmata 625)
We moeten er rekening mee houden dat zelfs onze spirituele,
psychotherapeutische, zorgende, vriendschappelijke, menselijke activiteiten vermengd geraken met bijbedoelingen. Dat is het onkruid.
Je moet het onkruid heus niet laten woekeren, kunt het kort houden, maar het is een illusie te denken dat je het kunt uitroeien.
Zolang we leven, groeit er onkruid op de akker van onze ziel. Dat maakt ons bescheiden en behoedt ons ervoor om op de verkeerde manier hard te zijn voor onszelf en voor anderen.
Heb vertrouwen, het vet drijft altijd boven.
coach Clark Kent
Geen opmerkingen:
Een reactie posten