dinsdag 9 mei 2017

Anderhalf voorbeeld l Uw coach gelukkig met minder [ week 3 ] 


In de eerste weken van dit experiment/ project bekijk ik met u mijn eigen motivatie voor een opgeruimder leven met minder spullen. Wat drijft me nu werkelijk? 

Weten dat ik door die actie mijn vrouw content maak, is een grote factor. Het is niet iets dat ik 'moet', we hebben onze normen allebei wat aangepast, het is behoorlijk netjes in huis. 
Ik ervaar een interne motivatie want 'ik moet dat niet van buiten af', niemand dwingt me - ik noop me er toe ('moet just niks' zouden mijn teens zeggen). 
IK heb het na vijfentwintig jaar samen huishouden eens echt beloofd om het werkelijk beter te doen, met minder stuff.  

In feite heeft het voorbeeld van mijn vrouw die niks heeft met veel spullen me er toe gebracht.

Bij die wijsheid ga ik het deze week laten. Uw coach gaat ook een voorbeeld zijn - al moeten onze tieners heus wel wat steviger gemotiveerd worden om alles in hun eigen zone te houden.

Uw coach geeft enkele beelden van de week mee, in de media deze week dit:

(Years of living dangerously Discovery Channel) De gevolgen van de opwarming van de aarde drijft mensen die amper bijgedragen hebben aan koolstofpollutie naar de westerse wereld. We kunnen ons aan grote migraties verwachten.

Haïti (Reizen Waes) man staat te baden in wat een poeltje lijkt. In feite staat hij in een enorm stuwmeer waarvan het hele wateroppervlak aarde of een vuilnisbelt schijnt te zijn. 

Ik denk aan The Plastic Ocean en de oplossing van Urban Mining.  


(Fragment uit De Valstrik van het Geluk – Russ Harris). In de moderne westerse wereld hebben we een levensstandaard die hoger is dan de mensheid ooit heeft gekend. .. De middenklasse van nu heeft het beter dan de elite van niet eens zo lang geleden.

Enkele Hoarders zitten te midden van hun spullen en vuil ongelukkig te wezen. Een ander beeld toont opruimers met hun hoofd tot tegen het plafond, de harde vloer onder hen bestaat uit lagen aangetrapt afval. Wel heel erge verzamelzucht. 

Een groot deel van mijn motivatie overstijgt de wil om op korte termijn gelukkiger te zijn in een net huis. Er is de overtuiging dat veel spullen hebben uiteindelijk niet zo gezond is. Ik kan niet echt iets doen aan de zucht om te hebben, maar kan het voorbeeld alvast doorgeven aan mijn kinderen en mij een beetje minder schuldig voelen.

Jawel, ik koop nog steeds, maar al niet zoveel meer en ik zondig ook tweedehands en refurbished. Ik ontzeg me nog te weinig, en ben geen donkergroene jongen.

Uw coach geeft deze week het voorbeeld, dan zijn we thuis al met twee (Alez, voorlopig met anderhalf).

Opgeruimde groeten van uw coach Clark Kent



Geen opmerkingen:

Een reactie posten