vrijdag 28 oktober 2016

Omgaan met moeilijke mensen | Hell is other people, Jean Paul Sartre


Beter omgaan met moeilijke mensen | Bernardo Stamateas
&
Succesvol omgaan met moeilijke mensen in uw werkomgeving | Karen Mannering

Wie wilt deze superkrachten nu niet op zak? ! Ik wel ! Lezen zou ik aanraden. 

Het is een ernstige zaak want je brengt veel tijd door met anderen. 
Onder gewone omstandigheden is omgaan met andere mensen al danig complex, 
.. laat staan onder druk én met mensen die u niet kent, niet mag of die u niet kennen of niet mogen. Stel het u eens voor (zucht).
Hell is other people 


Ontdek hoe u - zonder de medewerking van de andere -
desalniettemin | desondanks | echter | evenwel niettemin nochtans | ondanks alles | 
ver kunt komen met deze vervelende mensen. Zonder boosheid, verplichtingen of schuld. 

Lezen helpt begrijpen, en zoals je weet is mijn credo:
Denk voordat je doet. Lees voordat je denkt.


Het eerste boek geeft je dertien types, toxische mensen, die zorgen voor allerlei frustratie en narigheid. 

Schuldaanpraters, afgunstigen, afkrakers, verbale agressievelingen, huichelaars, psychopaten, middelmatigen, roddelaars, autoritairen, neuroten, manipulators, navelstaarders, klagers passeren de revu. 
Elke auteur heeft zo zijn benamingen, maar deze lijst is aardig compleet.

Bij elk type krijg je praktische raad voor omgang met hen. 
Bernando Stamateas vergeet er niet bij te vertellen hoe dit gedrag ook jou kan besmetten. Een opmerkzame lezer herkent zichzelf hier en daar ook. We zijn allemaal wel eens 'vervelend' voor anderen, terecht én onterecht.

Het tweede boek focust meer op het omgaan met moeilijke mensen die we niet zo gemakkelijk uit de weg kunnen gaan, cliënten, collega 's en bazen. 
In het gewone leven kun je ervoor kiezen om wel of niet met lasposten om te gaan, maar die luxepositie bestaat niet op het werk. Je zult met de aanwezigen moeten samenwerken op een doelmatige manier. 
Dat gaat gemakkelijker als je meer over moeilijke mensen en hun gedrag (anders) nadenkt én niet vergeet dat ook uw gedrag een factor is die meespeelt.
Meer dan de tips uit het vorige boek, gaat dit boek over vaardigheden die jij je eigen kunt maken. Het dilemma van aanpakken-of-niet en hoe wordt hier uitgediept. 

Ik heb meer zelfhulpboeken over dit dankbare thema. Deze twee las ik back-to-back omdat ze elkaar mooi aanvullen. Ik las in stukken en brokken - en dat is aan te raden om de boel te laten bezinken - en deed er zo twee weken over. Helder en niet saai.

Ik las ze ook in de overtuiging dat ik mensen - cliënten en collega 's - die niet willen veranderen toch onder ogen zal moeten komen en met hen moet kunnen werken op een doelmatige en empathische manier. Beter met hen omgaan, is altijd een plus voor mijn eigen welzijn. 
Beter met anderen omgaan is toch ook gezond egoïstisch, zie het niet als een knieval voor lastige figuren. 

Alles uit deze boeken combineren, kan. Het vraagt wel veel oefening en ervaring - en als je bent zoals jouw coach dan mislukt dat ook een (on)redelijk aantal keren. Leren kan nooit foutloos.

En als ze je toch een poot uitdraaien? Slikken? 

Daarvoor heb ik wel één goede raad: het toch goed blijven doen ondanks alles.

Blijf mondig (benoem hun tactiek, loop niet weg), blijf sterk (ook als zwijgen aangewezen is), blijf proberen, blijf er in geloven (ook als er u een loer werd gedraaid).
Geef het op, onderga, voel je machteloos, wordt cynisch, reageer je af, wees boos, ga roddelen .. en jij bent zo een toxische typ geworden. 

Soms is het vervelend, pijnlijk ook, altijd is het buitengewoon interessant en leerrijk.

Veel moed, succes en de groeten van
coach Clark Kent










Geen opmerkingen:

Een reactie posten